Dagbog

17-02-2010

Så fik vi lavet "spilleregler" for turen:

Turen gennemføres i ugerne 25 - 29, med forventede deltagelse på havkajakroernes sommertræf i uge 30 og forventede afgang fra Vidå-slusen mandag den 21. juni (vi kører hjemmefra søndag den 20.)

Vi laver en træningstur til nordkysten den 19. - 21. marts 2010 samt en Vadehavstur den 29. april -2. maj 2010

Målet med turen er at gennemføre, så vi har noget at prale med. Målet med turen er også at få en på opleveren og at finde nogle grænser - f.eks. forsøge at ro 100 km. Målet er også at ha' en hyggelig og sjov tur!

Samtidigt vil vi også gerne forsøge at tage det Rød Hvide-Bånd, der er en anderkendelse af at man har roet Danmark rundet under ekspeditions ligende forhold.

Forventningerne skal tilpasses forholdene. Mål om antal timer frem for antal km pr. dag, så man f.eks. sætter et mål om 8 timers roning pr. dag. På dage med modvind når man ikke så langt, men det er ikke så demotiverende, når man bare har nået dagens mål om 8 timer i kajakken.

Det er vigtigt at have struktur på dagene og køre tingene disciplineret. F.eks. sørge for at sidde i kajakkerne og være klar til at ro kl. 7. Vi skal passe på at havne og byer og andet luksus ikke bliver til tidsrøvere.

Vi skal undgå klynkeri, men samtidig skal der være plads til at sige højt, hvis humøret er nede eller der er en skade der er ved at melde sig, da det er vigtigt at vi bakker hinanden op på de dårlige dage.

Vi skal sige tingene åbent i stedet for at brænde inde med irritationer. Men det er vigtigt at tingene blive sagt på en ordentlig måde og at vi bevare den gode tone og respekten for hinanden!

Der skal være plads til at trække sig tilbage og søge ensomhed både på vandet og på land f.eks. at ro med musik i ørerne. Dette skal dog tilpasses forholdene, da det også er vigtigt at vi holder kontakt i f.eks. dårligt vejr og når vi krydser.

Venner, der gerne vil ro med er velkomne, da det vil være et friskt pust i dagligdagen. Men de skal være 100% selvkørende - vi ændre ikke vores dagsrutiner eller tilpasser distancer i forhold til deres evner/ønsker - heller ingen fælles mad.

Hvornår kan projektet ophæves? Vi skal have lavet en tidsramme med forventet tid og kritisk tid for gennemførelse af turen. Når den kritiske tid nås, kan projektet ophæves. Hvis de ovenfor skitserede aftaler ikke overholdes, kan det også komme på tale at ophæve projektet.

Vi talte desuden om, at når vi planlægger at deltager i sommertræf, bliver der ikke tid til at tage Bornholm med. I stedet kunne man tage på ø-hop: Læsø - Anholt - Hesselø for at gøre noget de andre ikke har gjort. Vi sigter mod dette, men tager den endelige beslutning på turen ud fra dagsformen og vejr.

Opgaver:

- Pakkeliste + indkøb af udstyr

- Liste med sikkerhedsudstyr

27-02-2010

Den 29. april til 2. maj tager vi til Vadehavet og tester tidevandet mm.

Vi har læst og hørt meget om at fange tidevandet på det rigtige tidspunkt dette vil vi gerne tjekke.

Vi vil også ligge wavepoints ind på GPS'en hvor den dybe sejlrende ligger.

Der skal også trænes redninger og teknik i høje bølger og stærk strøm med tunglastet kajakker, det er vi godt nok prøvet før, men det er i vores øjne altid en god ide at holde sikkerheden vedlige ;-)

14-03-2010

Så kom vi endelig i kajakken. Det blev til en tur fra Brøndby Havn til Kalvebod Brygge, en tur på lidt over 12 km. Det var skønt at komme ud og ro igen

Vi startede med dejlig medvind og høj sol, det gik bare der-ud-af, efter vi havde passeret sjællandsbroen holdte vi en lille pause og vendte stævnen retur. Hjemturen blev som ventet hård det blæste en del, men gik fint og da vi kom ind i Brøndby Havn skulle vi lige rulle med iskanten, for s.... da det var koldt det isnede helt vildt i hovedbunden, nu er det prøvet og jeg skal aldrig frivilligt rulle i det iskolde vand

28-03-2010

I disse dage kører pcheadset.dk rundt i bil og tester GPS live tracking, samt batteri og oplader test af solceller

27-04-2010

I disse dage bliver vandet i furesøen pisket så meget igennem, at vi bestemt mener at vi gør noget godt for miljøet i form af iltning af vandet :-)

Der ud over her vi på det sidste planlagt dette års havkajakkursus for kano og kajakklubben NORD hvor vi begge er aktive instruktører, og i morgen begyndet kurset med en tur i Væreløse svømmehal, hvilket er en vild luksus i forhold til det kolde vand i Furesøen, meeen de skal dog stadig i det kolde og øve redningsteknikker Hmm op til flere gange, stakkels kursister :-)

28-04-2010

Så blev der lagt sidste hånd på solcelle, batteri, forbindelse og programmering.

Det ligner godt nok en hjemmelavet bombe, men det ER DET IKKE!!! Batteriet skal stå i front rummet, der er blevet lavet et hul i gummilugen til ledningen, denne er blevet tætnet med Super RTV-silikon fra saBesto. Ledningen imellem batt. og solcelle kan skilles via et vandtæt stik således, at man kan nøjes med kun at tage batt. i teltet og lade div. eldrevet ting op.

For at få GPS tracking op at kører har Rufus fra PC headset har han loddet, testet og programmeret GPS til hjemmesiden. GPS'en sidder fast monteret oven på batteriet og får konstant strøm.

2-5-2010

Så er vi kommet hjem fra en meget lærerig kajaktur i Vadehavet.

Vi startede ellers helt fint med to timer før strømmen vendte, men det stromede helt vildt og vinden tog så meget fast i os, at det var umulig at holde en korrekt kurs. Og efter et knogle arbejde i to timer i modvind, kæmpe bølger og stærk modstrøm glædede vi os til medstrøm, men den kunne på ingen måde mærkes, så efter i alt fem timer og kun halvvejs til sylt tog vi en beslutning og vendt vi snuden tilbage mod land, det var nu helle ikke nemt, da kajakken skulle styres med bølger der konstant kastede sig over os. Vel inde på land skulle vi lige have et lille hvil derefter begyndet etabelering af lejr. Velkommen til Vadehavet sage vi samtidig til hinanden :-)

Dagen efter passede tidevandet os dårligt, så vi valgte at gå fem km hen til bilen, hente kajakker mm og kører til Esbjerg for at prøve tidevandet nord for Fanø. Det blev en noget bedre oplevelse vinden havde lagt sig en smule, men der var store døninger så kajakkerne blev igen skyllet igennem. Her kunne vi mærke effekten af strømmen - skønt -

Vi har begge lært en del om Vadehavet og det var en klog beslutning at prøve Vadehavet af, inden opstart af selve turen.

10-5-2010

Weekenden har stået på en lille smule kilometer i armene og en masse undervisning.

Kajakklubben som vi begge er tilknyttet til har afholdt kajakkursus, hvor vi begge har stået for instruktionen, nu mest Allan da han er den ansvarlige i år :-)

Det er nu meget godt at være instruktør for så får vi også selv lige trænet/fremvist selvredning, makkerredning og redning hvor vi begge ligger i vandet, redningsteknikker er der fuld stændigt styr på, meeen vi regner/håber ikke at vi for brug for det...

(PS vandet er stadig ufatteligt koldt)

11-5-2010

Lige en hurtig til sidste nyt...

Jeg var ude og ro mellem Karrebæksminde og Næstved. Der sidder jeg i mine egen tanker og føler mig ene og alene, men pludselig i det fjerne kommer der en større gruppe havkajakroere i retning mod mig, og med et er man pludselig ikke så alene alligevel... Det er altid et frisk pust, når man roer alene og møder andre ligesindet på vandet - tak for det :-)

21-5-2010

Aftensalg i Holbæk den 28. maj 2010

Pro ourdoor i Holbæk har spurgt om vi ville komme forbi hans butik med en havkajak og lidt udstyr Her vil vi begge være fra kl. 18.00 til 21.00. Skulle der være nogen af jer som har lyst til en kajaksnak så kig endelig forbi, det kunne være smadder hyggeligt :-)

27-5-2010

Så kom vi også i avisen Land og by i nordvestsjælland :-) med fine billeder og flot omtale - tak til Thomas som ejer butikken Pro outdoor

2-6-2010

Jeg vil lige fortælle om en ud-af-kroppen-oplevelse! På grund af for meget træning har jeg fået en overbelastning i højre underarm.. Ja det er noget rigtig øv.

Jeg tænkte at jeg ville have den bedste af den bedste behandling, så jeg kontaktede Martin Mogensen fra Kropsinstituttet og fik en tid.

Nu har jeg været igennem hans hænder og sikke en oplevelse. Jeg fik det som hedder en body sds behandling, det er svært at beskrive hvad han gør, men blodet piskede rundt i kroppen, og der blev virkelig løsnet op.

Han sluttede af med en mindre undervisning i hvorledes man strækker ud i musklerne på underarmen fedt fedt :-)

Dette er non profit, men jeg kan kun anbefale www.kropsinstituttet.dk

10-6-2010

Danmarks førende ultra løber Jacob Hastrup har kontaktet os, han syntes at vores projekt var vildt spændende og ville hører om han måtte løbe med os, langs den nordsjællands kyst. Selvfølgelig svarede vi det kunne være hyggeligt med selskab.

Sidder du/I der hjemme og for lyst til at følge med os i kajak, på cykel eller løbene så er I hjertelig velkomne, men og der er jo altid et men :-) det bliver i vores tempo.

Vi har snakket lidt om dette med selskab og I skal vide at, vi vil ikke ændre vores ro mønster til fordel for andre, turen er vores og den er umådelig laaaaang og derfor tilpasses tempoet efter målet for dagen og dagsformen.

20-6-2010 (dag 1)

Vi har rykket starts tidspunktet til i dag...

Vejret er perfekt og det ser ud til at der er hul igennem til Vadehavet og dette skal udnyttes :-)

Vadehavet er bestemt ikke for sarte eller svage sjæle her skal der kæmpes. Vi startede søndag aften kl 20.50 1 time og 40 før max vandstand, og roede mod sylt på nordsiden af sylt mødte vi en hmm grim strøm lige pludselig drejede allans kajak en kvart omgang det var mørkt da vi kom dertil, så det krævede virkelig at man kan mestre en kajak. Kl 24.00 lå vi i bivibagen under åben himmel distance ca. 15 Km.

21-6-2010 (dag 2)

Kl 05.10 vågnede vi, spiste morgenmad og pakkede. Målet for dagen var Fanø. Frokosten blev holdt på en sandbanke. Sent om aften nåede vi Fanø pyha vi var godt møre distance ca. 35 Km.

22-6-2010 (dag 3)

Vi sov længe helt til kl 7.00 der skulle lige gang i kroppen :) kursen tja den var nordpå og vi måtte se hvad dagen bragte. Masser af bølger og vind. Vi nåede blåvand kl 18.00 og ringede til sikkerheds kontoret for at høre om skydetider og den flinke mand sagde det er der nu!!! så vi tog en hurtig burger og pakkede kajakkerne og afsted med os. Horns rev klarede vi uden problemer og glæden var stor :) vi var nu ude af vadehavet. Vi nåede vejers sent og fik den smukkeste sol nedgang man kan ønske sig :) distance ca. 42 Km

23-6-2010 (dag 4)

Tak for de mange hilsner i gæstebogen, det er smadder dejligt :-)

Vi har ikke haft forbindelse på vores mobil bredbånd så køb ikke telia det er LVI : lortet virker ikke... i udkants danmark.

Det har været blandning af skyer, sol og havgus og ca 5 sek.m så det var perfekt kajakvejr.

Da vi kom til Nymindegab skydeområde måtte vi vente tre timer til skydningen var ophørt, så kl 17.00 var vi i kajakkerne og afsted mod Hvide sande, vi kom frem lidt over kl otte godt møre, teltene blev slået op i en fart grej blev kastet i teltet, derefter blev der kogt vand til aftensmaden det blev igen til sen aftensmad igen...

Dagens distance ca. 42,312 Km totalt ca. 134 Km.

24-6-2010 (dag 5)

Uret ringede kl 06.00 og efter at ligget og tænkt på ømme muskler stod vi op til tæt tåge øv øv sigtbarhed på max 50 meter bare ikke nok... så vi tullede lidt rundt og kl 10.30 var den på næsten 100 meter, hvilket vi mente var ok, når vi kun skulle langs stranden.

Det blev til en nem, men alligevel hård dag, vi havde med bølger hele dagen skønt at blive skubbet afsted, men ulempen er, når ror med finne kan man ikke så nemt styre kajakken, for bølgerne skubber kajakken til siden hele tiden og det kræver en masse energi at skulle rette den op.

Kl 18.15 landede vi lidt nord for Thorsminde. Vi har spist en skøøøøøn Trek'n eat (frysetørret mad), ordnet udstyr og slapper nu af, sikke et liv :-) Dagens distance ca. 47 km totalt ca. 181 Km.

25-6-2010 (dag 6)

Kl 6 ringede uret og så ellers igang med morgens gøremål. Vi kom på vandet kl 8.30 vinden var fra nordvest og bølgerne fra vest så der var lagt op til en hård dag... Og det blev det :) bølgerne var mellem en til lidt over to meter høje og kajakkerne blev kastet rundt, vi var flere gange ude og tage høje støttetag. Ved limfjorden var der meget kraftig strøm og kajakken gik næsten sidelæns, for pokker da der skulle knokles. Kl 17.30 gik vi ind på stranden ved agger. På feriecenteret her var de så flinke at låne os deres brusere og vi fik et dejligt varmt bad, nøj det var skønt :) tak for det. Har set rigtig mange sortstrubet lom i dag, en flot fugl. Dagens distance ca. 45 Km totalt ca. 226 Km.

26-6-2010 (dag 7)

HVILEDAG.

Vinden ved Vesterhavet er i dag så voldsom at vi har valgt at tage en hviledag. Dagen vil blive brugt på at vaske tøj og lade baterierne op både fysisk (kameraer, mobiler og computer) og mentalt. Der er desværre ingen dækning på det mobile bredbånd, så vi har baglandet til at opdatere jer. God lørdag til alle. Dagens distance 0 Km. totalt ca. 226 Km.

27-6-2010 (dag 8)

I dag var uret sat til kl 05.00 det ville blive godt vejr og det skulle selvfølgelig udnyttes. Kl 07.10 gik vi igennem brændingen og dagens tur var startet :) vi havde dejlig medvind men så var der lige det der med at skulle rette kajakken op konstant... Vi surfede forbi klitmøller men har var ingen surfkajakker, vi havde ellers regnet med at møde Jesper Thisted :) Vi kursen mod stranden og holdte en skøn frokost. Da vi skulle ud fik vi lige du par mavepustere af brændingen. Ved hanstholm var der et meget langt stykke med refleks bølger så her skulle man være oppe på dupperne og samtidig kom der naturligvis en fiskekutter der skulle i havn så vi knoklede på og kom først :) her ca 5 km fra hanstholm har vi slået lejer i græs og sikke en luksus ikke at sætte telt op i sand :). Dagens distance ca. 51 Km. totalt ca. 277 Km.

28-6-2010 (dag 9)

Igen ringede uret alt for tideligt (05.00) men vi har et vesterhav som skal overstås imens her er godt vejr.

Det var første gang på denne tur at vi ikke skulle ud igennem en stor brændning, det var nærmerst behageligt at smække numsen i sædet :-) Havet var næsten blik stille og for godt til at være sandt, den smule vind der var kom fra SØ så vi havde medvind.

Der skulle lige gang i kroppen før det høje tempo blev sat og så gik det ellers der-ud-af, men for pokker det blev varmt, pyha.. Vi fandt en smuk strand hvor frokosten blev afholdt og da vi skulle videre blev rojakken pænt pakket ned i lastrummet.

Ved halv seks tiden skreg maven på mad og vi besluttede at ligge ind ca. 7 km syd for Blokhus. Tørresnoren blev sat op og vi fik skiftet tøj, fik sat vores våde telte op i det fine sand hmm vådt telt og fint sand hører slet ikke sammen :-/ nå men det lykkes og lige efter aftensmaden var spist havde Kim, som er en af Birgers venner arrangere, at sende sin far forbi med et par dåse øl, nøj hvor smagte den bare godt, 1000 tak for øl.

Dagens distance ca. 52 Km. totalt ca. 329 Km.

29-6-2010 (dag 10)

Sikke en morgenstund vandet var helt blankt så det var bare med at komme derud desværre lå vi et stykke fra vandet så det tog lidt tid at kører kajakkerne på vognen, men 07.40 var vi på vandet sikke et liv :-) ingen vind og blankt vand mere kunne vi ikke ønske os.

Det var en lidt anderledes klint vi kiggede på i dag, den var utrolig høj. Ved Rubjerg fyr kom vi pludselig ind i en tåge hmm underligt. Ved Lønstrup blev vi møde af Birger gamle genbo som er flyttet til det nordjyske, han havde to ½ liters kakao'er og et par bananer til os, det blev indtaget med et uhm hvor dejligt, 1000 tak Thomas :-) efter frokosten skulle vi videre mod Hirsthals, undervejs kom vi ind i et frygtelig uvejr så vi piskede afsted ind til kysten, i sikkerhed for den voldsomme regn, torden og lyn. Efter et stykke tid klarede det op og vi forsatte

Fem kilometer efter Hirtshals var klokken blevet kvart i syv (langt over vores spisetid) og vi lage ind og fandt en god plet til lejrslagning

Dagens distance ca. 58 Km. totalt ca. 387 Km.

30-6-2010 (dag 11)

Grundet dårligt vejr er vi gået i land og afventer på bedre forhold.

Imens vi ligger der i vores vendblæste telte, stopper en bil på stranden. Det er Allans kollega Marianne og hendes mand. De var på ferie i det nordjyske og havde fundet os via "live tracking" på hjemmesiden. Det var smadder hyggeligt med besøg. Tak for øl :-)

I morgenskulle vinden gerne have lagt sig, så vi kan komme rundt om Grenen og dermed er Vesterhavet overstået, Pyha :-)

Dagens distance ca. 16. totalt ca. 403 Km.

1-7-2010 (dag 12)

Kl. 05.00 stak vi hovedet ud af teltet for at se på vejret, hmm det blæste stadig en del, men vi blev enige om at prøve... Kajakken i vandet og igennem 4-5 brændinger derefter gik jagten ind på Grenen :-) Vinden begyndte at ligge sig og der kom nu store døninger, når sådanne en fætter på to meter "brækker" så skal vi lige love for at man bliver skyllet igennem...

Efter tre timers roning kom vi endelig til grenen den var fyldt op af mennesker, Birger ville ellers gerne have danset en sejrs dans, men der var desværre ikke plads til hverken head-spin eller boggie :-)

Ca fem kilometer efter grenen i stille vand, vendte vi snuden ind mod kysten for at holde frokost, skønt med en pause, da vi skulle til at pakke kom tre havkajakroere forbi til en kajaksnak de kom fra Skagen kajakklub.

Vi roede videre mod Frederikshavn der lå en kajakklub hvor vi kunne få et bad og overnatte, det er super søde og rare mennersker her, tak for bad og lå af lokale.

PS Thomas og Christina Vi kiggede faktisk på vippefyret, men så jer desværre ikke :-(

Alle: Forsæt endelig med at skrive i gæstebogen vi syntes, at det er skønt med jeres hilsner. Tak for god opbakning.

Dagens distance 63 Km. totalt 466 Km.

2-7-2010 (dag 13)

Hvad er det lige der sker her på østkysten??? Ja, det var det spørgsmål vi stillede os selv i morges. Vi har kæmpet hele vejen op af vestkysten med vind fra vest og nordvest, altså sidevind og modvind og her til morgen havde vinden vendt. Øv øv og atter øv vi kom ud af havnen og fík vinden lige i femøren samt modbølger. På tre timer havde vi kæmpet os hele 13 km til Sæby hvor vi pustede ud og holdt frokost, derefter tilbage i vinden og kaskader af vand der konstant væltede ind over os, øv hvor var vi våde.

Vi kom sent frem til Aså, hvor vi fik lov til at slå teltene op på en velklippet græsplæne, skønt endelig græs under teltet :-)

Vi har besluttet at droppe ø hoppe turen pga vejret ,det vil blive alt for farligt turen skulle jo gerne være en god oplevelse :-)

Dagens distance ca. 41 Km. totalt 507 Km.

3-7-2010 (Dag 14)

Ja - dagen i dag startede godt, efter en god nat bag bådelaugets lade i Asaa. Vi var afsted kl ca. 7.15 og gik ud i svag vind, men med en del bolger. Vi havde en god frokost ved Multebjerg, hvor vi gik ind bag nogle sandrevler, i et beskyttet lavvandet område, og sad i skyggen af nogle gamle fiskerhuse og spiste rugbrødsmadder og drak hyldeblomstdrik, som Iben havde med hjemme fra. Et meger besøgt sted for sommergaester, der vil have en dukkert. Efter frokost gik det videre sydpå, men inden så laenge friskede vinden op, og de sidste 2 timers roning har bare vaeret hårde!!! Lige nu sidder vi på cafe Odde i indseglingen til mariager fjord, der har lånt os deres netadgang. Tak for alle hilsenerne, iøvrigt. Lige nu glæder vi os bare til at lægge vores trætte rygge på madrasse i teltet og sige tak for i dag.

Dagens distance ukendt, men ca. 50 km ... totalen tilgår senere :-) Dagens distance ca. 53 Km. totalt 560 Km.

PS i morgen bliver jeg 40 år !!!

4-7-2010 (Dag 15)

I dag er det Birger`s fødselsdag, 40 år, et stort tillykke {#emotions_dlg.wink}. Som han sagde; den bedste gave var at vågne og se sin dejlige kone ligge ved siden af i teltet :-) Det småregnede her til morgen, men stoppede heldigvis efter at vi var kommet ud af teltene. Det blæste lidt og vi ville trænekryds, så derfor skar vi hjørnet fra Mariager Fjord til Djursland, ca 32 km. Der kom nogle pæne bølger midt ude i krydset, men jo tættere vi kom på land jo mere lagde vinden sig. Pyha, det blev en varm tur, og efter frokosten blev rojakken pakket ned :-) Djurdland er utrolig smukt set fra vandet. Flotte klinter og smukke strande. Her kunne vi sagtens holde ferie i et par måneder uden at lave noget videre. ved Grenå kontaktede vi formanden for den lokale kajakklub for at høre om bad og overnatnings mulighed. Men de havde desværre ingen lokaler, så vi fortsatte hen til en strand syd for byen, hvor vi satte teltene op. Lidt efter kom Jan H., en af Birgers venner. Han havde kage og et par fødselsdagspilsner med. Midt i snakken kommer formanden for kajakklubben. Smadder hyggeligt med gæster. Så kan der rigtigt blive snakket grej, vejr, ruter og mm. Allan havde også en overraskelse med. Han begyndte at lave pandekager på Trangiaen. Uhm. sikke en fest :-) Alt i alt har det været en super dag.

Dagens distance ca. 57 Km. totalt ca. 617 Km.

5-7-2010 (Dag 16)

Vi har ikke siden kl 12:37 modtaget noget fra GPS live tracking, kl 15:58 nu sender vi igen. De er påvej mod Hjelm og imorgen vil de krydse. Dagens distance ca. 36 Km. totalt ca. 653 Km.

Hej Alle Er det ikke utrolig nu har vi manglet netforbindelse så tit og så kommer vi til en lille bitte ø (Hjelm) og her er der forbindelse!!!!!!

Dagen i dag har været utrolig hård vi har haft stiv modvind hele dagen, så begynder det sjove at forsvinde, men det hører jo med på en tur som denne {#emotions_dlg.wink} Der er ikke sket det store i dag, da vi kom frem til campingpladsen der hvor vi ville krydse over til øen Hjelm handlede vi lidt ind og ringede til SOK for at informere dem over vores kommede store kryds over til sjælland, men damen var ligeglad vi skulle kun ringe hvis det gik galt!!!! vi tænkte bare at det ville være en god ide, at de vidste at vi var på vej over...

Her på øen har Allan slået bivuak op og Birger overnatter i sin bivibag, det er faktisk smadder hyggeligt at være her på øen vi nyder solen og dyrelivet, med udsigt til det åbne hav.

Vi starter krydset kl 04.00 hvis alt går som det skal, skulle vejret være bedst der.

Øen Hjelm der ligger 6 km øst for Djursland

6-7-2010 (Dag 17)

Vores webhotel udbyder har været ramt af DDOS angreb, derfor har vores site været nede her til morgen. Birger og Allan er igang med at krydse, årsagen til man ikke kan følge dem på GPS live tracking, er at der ikke er dækning på vandet.

Kl 03.00 vågnede vi begge og stak hovedet ud af sovenposen for at kigge på vejret, det så ikke for godt ud... kl 04.00 samme resultat. kl 07.30 var det tissetid og så kunne man jo lige så godt stå op :-) vi spiste og gjorde os klar med nødraketter, håndblus, signalspejl, vand, energibar mm. samt fik ringet til Gniben for at høre om der blev skudt ud over vandet. Det gjorde der ikke, så vi kunne frit ro ind i skydeområdet.

Kl 08.40 tog vi afsted fra øen Hjelm. Vejrudsigten havde sagt 6-8 sek.m. Det blæste lidt, men ikke mere end vi kunne klare. Det gik fint vi fulgte vores GPS waypoints, 10 km imellem hver. Vinden lagde sig lidt på et tidspunkt og da vi var ca 20 km ude på åbent hav blæste det op. Pis, pis, pis. Bølgerne blev større og større. Heldigvis havde vi vinden skråt ind bagfra, så vi blev nærmerst skubbet afsted. Lidt før Sjællands Odde kom der en sejlbåd, som ikke havde set os. Vi satte al kraft i og sejlbåden kom kun lige bag os med ca 15 meter... lidt for spændende!!!!!

Det var med stor glæde lige efter det at lægge til land for at holde frokost. Her var både græs og bord-bænke sæt, hvilken luksus :-)

Vi tog lige ca 18 km efter frokost og landede på en lille strand ved Sonnerup Skov. Oppe bagved stranden er der en dejlig græsplæne til vores telte.

Man kan godt mærke, at vi er kommet "hjem" for vi har fået mange gæster på besøg. Første kom Birgers venner Finn og Hanne + sønnen. De havde dejlig kage og kaffe med og nå ja en pilsner :-) Derefter kom Allans kone, som overnatter. Senere kom Birgers svigerfar ,Torben, der havde en skøn rødvin med og rigtige rødvinsglas. Sikken en luksus. Så hele aften er gået med hyggeligt selskab og masser af kajaksnak. Tak for besøget.

Dagens Distance 51 km. Total 704 km.

7-7-2010 (Dag 18)

Dagen startede med blæst fra nordvest, hvilket passede os fint :-) solen bagte godt og sveden stod i kø for at komme ud...

Nordkysten af Sjælland er smuk på en anden måde. Faktisk er alle de danske kyster smukke på hver deres måde og det er så skønt at sidde i kajakken og ro forbi det ene smukke sted efter det andet.

Da vi smuttede forbi indsejlingen til Isefjorden var der mange sejlbåde, men på det tidspunkt havde vinden lagt sig og vi kunne nemt ro uden om dem he, he.

Vi fandt et hyggeligt sted hvor vi holdt frokost, med efterfølgende power-nap. Da vi havde roet en ca. 10 km holdt Birger igen og ventede på Allan som hang lidt bagefter. Da han kom forbi opdagede Birger at Allans pakluge til dagsturlugen låg løst ovenpå kajakken og med et helt vandtfyldt pakrum. Vi vendte snuden mod land. Alt var selvfølgelig vådt, men heldigvis stadig pakket vandtæt, så skaden var ikke så stor. Rummet blev tømt for vand og pakket på ny og afsted med os.

Lige før Gilleleje fandt vi en pragtfuld plet og her dukkede vores koner op, samt Torben (en af Birgers venner). De havde alle snakket sammen og havde hver lidt forskelligt med til en gang fælles aftensmad - uhm det kan vi godt li'.

Dagen i morgen bliver lidt spændende, da vi skal forbi Kronborg, hvor der er en hæftig trafik og meget strøm.

Dagens distance ca. 52 Km. totalt ca. 756 Km.

8-7-2010 (Dag 19)

Dagen startede fint med stille sidevind, Peter E fra vores klub stødte på mellem Hornbæk og Helsingør, han ville lige ro en lille tur sammen med os, det var smadder hyggeligt og vi fik de sidste nye historier/skrøner.

Da vi rundede Kronborg skulle det være med stor omtanke for her var et væld af speedbåde, sejlbåde og div færger, sidst nævnte var en stor udfordring for vi skulle finde hullet mellem disse hurtig gående færger, men det gik og vi kom helskindet forbi, derefter begyndte refleksbølger som ville gøre Hanstholm misundelig :-) over et langt stykke var der temmelig store refleksbølger, meeen vi går aldrig udenom en god udfordring.

Derefter var der frokost og Peter takkede af - tak for et kort men hyggeligt selvskab :-) Vi skulle nu syd på og havde de tre store M'er imod os = Modvind, Modbølger og Modstrøm hvilket betyder at der skal lægges krafter i hvert enkelt tag bare for at komme en lille smule frem...

Vi havde lavet en aftale med VKKK = som betyder Vedbæk kano og kajakklub om at vi kunne få et bad og overnatte i deres lokale, skøøønt med turens bad nr. 4 Tusinde tak til Bjarne som stod for denne service :-)

Da vi kom frem til Vedbæk havn var vores koner og alle Birgers unger mødt op samt vennerne, Thomas, Jacob, Sus og Rufus fra Pc Headset sidst nævnte skulle lige tjekke vores elektroniske udstyr om alt var ok, Batteri, lader og solceller kører 100% god nyhed for det havde fået massere af saltvand og en del sand.

Aften har været hyggelig med godt selskab.

Dagens distance ca. 50 Km. totalt ca. 806 Km.

9-7-2010 (Dag 20)

Dagen startede fint ingen vind og en smule dis. På vej ned igennem Øresund tog vi nogle billeder og det ene af dem sendte vi til tv programmet vejret på DR1, og hertil aften fik vi at vide det havde været med og vi havde vundet en konkurrence hi hi. Da vi kom til København gav Birger en guidet tur i kanalerne, for her er han virkelig på hjemmebane. På vej mod slusen mødte vi en af Birger`s venner Thomas R. der var ude at lufte sin kajak i det gode vejr. Ved slusen holdte vi frokost. Skønt sted med en lille kajakbro. Nu kom turen til krydset over Køde Bugt det gik smadder nemt for det var stadig vindstille :) På den anden side kom vi til Bøgeskov hvor der er en hyggelig havn. I morgen skal vi forbi Stevns Klint og det glæder vi os meget til ;0).

Så i og hørte i at Birger og Allan var nævnt i DR1 sommervejret hertil aften, samt at deres billede der var sendt ind, blev ugens vejr billede, hvis du ikke fik det set det, så se det her sommervejret DR1 Dagens disitance ca. 55 Km. totalt ca. 861 Km. Nuværende lokation, et hemmeligt sted 8-) GPSèn løb tør for strøm, det er hvad der sker.

10-7-2010 (dag 21)

Vi kunne ikke få startet GPS'en her til morgen så vi tog afsted uden live tracking...

Vi lage ud i høj sol og næsten ingen = perfekt

Stevns klint er utrolig flot vi vidste ikke at den også indholdte huler, man tror næsten ikke at det er i Danmark man ror. Allan som er geolog kunne fortælle en masse interesante ting om dette sted. Efter klinten krydsede vi over Fakse bugt og fik dermed meget sent frokost. Midt i frokosten kom en teknikker fra PC headset og fiksede GPS'en, tak for god service. Efter frokosten gik turen mod Peters skibsværk der ligger lidt efter Dr. Alexandraines Bro, et super hyggeligt sted.

Dagen har været god med meget lidt vind, men også meget varm :-) Her til aften har vi fejret at sidste hjørne nu er overstået og nu går det kun mod vest (groft sagt) og målet nu er inden for en overskuelig rækkevidde. Dagens distance ca. 60 Km. totalt ca. 921 Km.

11-7-2010 (dag 22)

Se med i aften på TV2 ØST kl. 1930 vi er blevet interviewet. Link ; http://www.tv2regionerne.dk/?r=3 ca 6 minutter og 10 sek. inde i udsendelsen

Vi havde besluttet at sove længe i dag, dvs. til kl 6:00, og tage det stille og roligt. Det er i dag tre uger siden vi startede og vi har kun haft en hviledag + en dag hvor vi stoppede tidligt pga blæsevejr. Dagen i dag startede fint med næsten ingen vind og høj sol. Da vi havde roet lidt ringede TV2-Øst og ville filme og snakke med os. Vi aftalte at mødes i en nærliggende havn. Det var sjovt at prøve. Vi har ikkeselv set udsendelsen da der ingen internetforbindelse er her hvor vi er. Frokostpausen blev holdt på et prakfuldt øde sted. Her tog vi en bader i det dejlig varme vand. Birger badede i kajaksko og bar r.... Typisk ham den skøre tosse {#emotions_dlg.smile} Efter frokost vendte vinden og det blæste op. I modvind ramte vi Femø. Her skulle der tankes op med chokolade og energibar. Så gik det ellers videre og undervejs blev vi skyllet igennem af en ordentlig regnbyge. Kl 19 stoppede vi for i dag på en lille ø vest for Fejø, som hedder Skalø. Et MEGET øde sted. Vi spurgte bonden på øen, om vi måtte slå telt op. Det kunne vi sagtens. Lige nu nyder vi aftensolen og lader op til i morgen, hvor Langeland indtages{#emotions_dlg.cool}.

Dagens distance ca. 48 Km. totalt ca. 969 Km.

KONKURRENCE

Kom frisk og vær med i vores lille konkurrence

Vi har som sagt i video dagbogen sat en Runner cap på høj kant, det er ikke noget stort, men cappen er noget af det vi har sat størst pris på :-)

Spørgsmålet er:

Hvor meget vejer Allans og Birgers kajak til sammen med fuldt udstyr??? (uden mænd)

Send dit svar til: birger@katan.dk

Hvori du skriver:

- Svar

- Navn

- Adresse

Konkurrencen gælder frem til den 14. juli 2010 kl. 21.00

Vinderen bliver offentlig gjort her på siden og får gaven tilsendt

Hvis der ingen som gætter rigtig, bliver det den nærmeste som vinder

Hvis der to eller flere som gætter rigtig trækker vi lod

12-7-2010 (dag 23)

Efter en en god nats søvn, var vi i kajakkerne kl 7. Det har vi forsøgt at være de fleste dage, men klokken er somregel blevet 10 - 15 minuter over, men i dag lykkedes det altså. Dagen startede perfekt med svag rygvind fra nordøst, så vi fik en flyvende start ned nord om Lolland. Vi spiste frokost på den lillehalvø 'albuen'.

Under frokosten drejede vinden i øst, som DMI også havde lovet, og vi stak over mod den sydlige spids af langeland. I Storebælt var der dog en del indadgående strøm, og overfarten tog en del på kræfterne. Da vi rundede Langelands sydspids, begyndte det at buldre i det fjerne, og vi begyndte at kikke os om efter en lejerplads, og fandt et egnet sted lige syd for Bagenkopf. Dagen sluttede af med et ordenligt bulder og en skylle med hagl. Det er sjældent at man oplevet at stå splitter fornøjet på en strand i haglvejr, men vi tager alle oplevelserne med {#emotions_dlg.cool}

Ellers har dagen budt på intens hede, sved på panden og en dukkert i bølgen blå. Allan's ildrøde øjne er blevet hvide igen, så tak for elektrolytterne, Thomas!

Dagens distance ca. 62 Km. totalt ca. 1031 Km.

13-7-2010 (dag 24)

En meget kort dag. Vi er gået ind på Ærø, pga hård vind, samt Allan har store smerter i håndledet. Dagen er gået med at slappe af (sovet) og gå lidt små ture. Da vi sad og spiste aftensmad kom der tre kajakroere ind, vi fik en hyggelig sludder om kajakture mm. de var selv på vej rundt om Ærø. Til i morgen har vi stillet væggeuret til kl 04.00 så må vi se om det overhovedet kan lade sig gøre at komme op på det umenneskelige tidspunkt :-) Vi skal krydse over til Als og ind i Flensborg fjord et kryds på ca 29 km.

Vi regner med at være fremme ved grænsestenen i Kollund torsdag ved middagstid.

Dagen distance ca. 25 Km totalt ca. 1056 Km

14-7-2010 (dag 25)

Det lykkes sgu vi kom ud af posen da uret ringede kl 04.00 og det var første gang på denne tur, at vi så solen stige op :-)

Vi var i kajakkerne kl lidt i 06.00 og super klar til krydset over til Als. Det blev til det mest teknisk sværest kryds på denne tur, der var kraftige vindstød skråt bagfra og bølger fra siden. Vores gæt er tre meter bølger, for når vi var på toppen af en, så var der sgu langt ned. Som Birger sagde, "hvis der stod en fuldvoksen giraf dernede, kunne dens hoved være lige ud for os, klar til et smæk kys ":-)

På Als lagde vi ind og tog en puster, derefter videre ind i Flensborg fjord. Da vi skulle forbi nogle brændinger ved vi ikke lige helt hvad der skete, for en bølge åd Birger og smed ham i vandet :-)) det værste var at han mistede sin runner cap... (turens første kæntning). Videre det gik imellem alverdens sejlerbåde for her er godt nok mange!

Vi fik holdt sen frokost i skyggen af et dejligt træ. Det var skønt at sidde der og kigge ud over vandet.

Undervejs opdagede Birger på sin GPS, at der lå en geocaching skat helt ned til vandet og den måtte han lige have med, alt imens Allan kiggede på kort... jov vi har klaret mange ting på denne tur :-)

Vi var sent fremme og aftensmaden blev ved en super god "pølsevogn" som Allan kendte fra et forårstræf med foreningen Havkajakroerne. Derefter hoppede vi igen i kajakken og roede ud til Store Okseø, hvor vi har slået vores telte op.

Der er ca. 7 km til målet og vi skal først være der kl 12.00 så vi har goooood tid i morgen :-)

Dagens distance ca. 67 Km. totalt ca. 1123 Km.

15-7-2010 (dag 26)

Hej Alle... Alle jer hver og én. I er virkelig mange, lidt over 10,000 visit på en enkelt dag det giver virkelig et sug i maven :-) vi havde på ingen måde troet, at SÅ mange ville være interesserede i vores ekspedition. Vi har udlevet en drøm om, at opnå noget stort og for os er det, at ro hele Danmark rundt meget stort. Vi har kæmpet os op igennem Vesterhavet, rundet Grenen og taget turen ned (i modvind). Foretaget et kryds fra Jylland til Sjælland hvor viden, dygtighed og vejr er altafgørende. Turen om Sjælland var som at komme hjem (vi er jo fra Sjælland). Her fik vi besøg fra venner og familie, hvilket var en kæmpe glæde. Forbi Lolland, Langeland og Ærø som alle er utrolige smukke steder. Krydset over til Als var mere end blot krævende. Her blev vi sat på en prøve, hvor det at mestre en kajak ikke var for sarte sjæle. Et eksempel var at surfe på en bølge, der kom bagfra og midt i et godt surf kom der pludselig en stor bølge, som klaskede ind på kajakken fra siden. For pokker da, man blive noget overrasket, jo man skal virkelig være lynsnar i handling.

Turen igennem Flensborg Fjord var smuk og vi roede næsten hele vejen med et stort smil på læben. Her kunne vi næsten alt... hmm på nær altså at føde børn he, he.

Ved grænsestenen stod en meget stor velkomstkomite af folk vi ikke kender, venner og familie. Hvilket syn. Glæden var utrolig stor. 26 dage i kajakken og teltet, et primitivt liv var overstået og vi kunne nu se frem til en liv i luksus :-)

Vi vil meget gerne sige tak til vores sponsorer for grej, forplejning og økonomisk støtte. Tak fordi I troede på vores projekt. Herunder en speciel tak til Pc Headset for en hjælp og service langt ud over det sædvanlige

En stor tak til familien for den opbakning, der har været uvurderlig og helt nødvendig

En stor tak til Per fra Kerteminde for råd og vejrmeldinger (han ved noget om det, at forsøge at ro DK rundt)

Tak til Fredrikshavn og Vedbæk kajaklub, fordi I ville åbne dørene for os, til et bad og overnatning, det var skønt :-)

Sidste men ikke mindst en stor tak til alle jer, som har skrevet i vores gæstebog. Det er svært at skrive ned, men den opbakning og hilsner har virkelig været en stor glæde for os, endnu en gang tak.

Dagens distance ca. 7 Km. totalt ca. 1139 Km.

Hånden lægges på stenen.

Jeg tænkte på om der hviler en forbandelse over denne sten.

Så mange har forsøgt og så få har gennemført...

Så kom vi i mål se klip fra TV2 SYD som tog imod dem, sammen med familie.

1-2-2011

Så har Allan og jeg været til møde med juryen.

Vi skulle her redegøre for vores tur. Vi havde printet beskrivelse for hver dag og kort med indtegnet rute således, at alle i juryen kunne læse med i vores fremlæggelse.

Der var en utrolig god stemning og de andre i juryen kom også med sjove og gode kommentarer fra deres egen tur, så det var en god oplevelse at skulle fremlægge.

Da vi var færdige havde juryen et par enkelte spørgsmål og sluttede af med et enigt GODKENDELSE derefter blev der givet hånd med et tillykke med gennemførelsen. Vi havde nu fået anderkendt vores tur og "fået" det rød hvide bånd.

Efter godkendelsen var vi pr automatik indgået i juryen og skulle nu være med til at lytte og godkende de andres tur

12-10-2012

Et par gode råd:

- Have kontakt til en ven via tlf som kan opdatere dig om vejret og strømforhold undervejs

- Gøre dig selv klar på at det kan blæse meget og der vil opstå ventetid / dage

- Være mental klar hele vejen rundt, der er mange som giver op undervejs

- Køb godt udstyr. Det skal virke til mange dages hårdt brug

- Pas på med overnatning i klubhus eller privat, det er en tidsrøver, folk vil jo gerne snakke

- Vælg er årstid der passer dig bedst

- Lave nogle forholdsregler ved store kryds

- Skulle du/I have spørgsmål så send gerne en mail til: birger@elmedal.dk